Friday 4 April 2014

Tutorial quilling: Daun Ireland

Tutorial ini saya ambil dari blog Manuela (manuk.ro). Banyak tutorial yang menarik dan best di blog Manuela ni. ;) Boleh rujuk tutorial asal di sini. Actually saya pun tak tahu apa nama sebenar daun ni, tapi sebab daun ni ala-ala lambang Ireland jadi saya panggil Daun Ireland :).

Berikut adalah tutorial yang telah saya lakukan sedikit perubahan. 

Bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti berikut.


Saya gunakan kertas yang beratnya 80gsm  dan menggunakan paper shredder, saya potong kertas menjadi paper strips yang lebarnya 3mm.


Gulung kertas tadi dan dapatkan satu saiz bulatan yang tetap menggunakan pembaris seperti yang ditunjukkan di bawah dan gamkan hujungnya.


Buat bentuk seperti di bawah menggunakan bulatan tadi. kita perlukan 6 bentuk seperti ini untuk satu Daun Ireland yang lengkap.


Gamkan secara berpasangan dengan meletakkan satu strip di tengah. Ulang langkah ini sehingga anda memperoleh 3 bentuk seperti gambar di bawah.


Gamkan ketiga-tiga tangkai tadi.


Siap!

Cadangan hiasan :) Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment